Thursday, December 15, 2011

teringat masa dulu.....


Sudah 6th arwah pergi meninggalkan kami 4beranak...bnyak yg aku tempohi setiadanya disisi...BERAT MATA MEMANDANG BERAT LAGI BAHU MEMIKULNYA...tapi aku tak kisah smua tu...apa org kata tomahan yg aku terima amat bnyak,kalau nak dihitung dah tak terhitung...entah kenapa begitu banyak dugaan yg aku terima,aku tak pernah mengeluh...allah menjadikan aku begitu kuat...dari seusia belasan tahun aku dah diuji dgn kepemergian abah tercinta...aku amat manja dgn beliau...setiap makan dan duit berubat yg dia dapat lebih nya mesti menjadi habuan ku...dapat jer duit mula la berangan2 nak kekedai,hampir 500m dari rumah...nak beli ape tau tak,assam boi,coklat,gula2...seronoknya zaman dulu...bila usiaku 11 tahun abah pergi meninggalkan ku bersama mak dan 10 adik beradik ku yg lain..dgn linangan air mata yg tak siapa tahu,aku mengiringi jenazah abah kepusara...siang malam aku tak blh lelapkan mata...hampir 1thn lebih baru sedikit demi sedikit imbasan wajah beliau dapat ku benamkan dalam lubuk hatiku yg paling dalam...tak mungkin ku lupakan beliau,wajah bengis beliau,yg jarang senyum amat aku ingati...tapi kasih pd kami anak2nya tak pernah padam...ku lihat mak begitu tabah,dengan duit yg tak banyak ditinggal kan oleh arwah abah,mak membesarkan kami seramai 7org yg masih bersekolah...ape lah ada sangat dengan duit yg tak seberapa tu...mak mengambil upah menganyam tikar mengkuang dan ,mengerjakan sawah jiran sekampung...pernah aku ikut mak kesawah...saja2 nak timba ilmu,seawal pagi,selepas subuh kami dah bersedia untuk ketempat itu...harapan ku blh gak tambah duit kocek...buat nak bayar duit pesatuan kat sekolah yg dah lama tak bayar...bila selesai je kerja menanam padi,matahari pon dah tinggi...penatnya bukan kepalang...tak per lah mungkin nti hilang lah penat melihat duit ditangan...aku menyabarkan hati sendiri...ptg tu mak memanggilku'dik mai la sini mak nak bagi duit hang tadi...dgn senyum yg ku pamerkan,aku mendekati mak...ditangan mak ada segulung duit kertas,bila duit tu berpindah ketangan ku,ku amati dan ku kira...1,2,3,4,5.....5ringgit...aku pegang duit itu dgn rasa syukur itu lah rezeki ku pada hari itu,selama lebih kurang 6jam aku bertungkus lumus mengerjakan sawah bersama mak...itu lah rezeki yg aku dapat...tak pernah pon aku merungut...tak pernah rasa tak cukup...kalau bebudak zaman sekarang yg seusiaku rm5 mkin kecil bagi mereka...tapi ianya begitu bermakna bagiku...sbb itu lah rezeki atas titik peluhku yg pertama...ku renung wajah mak yg keletihan...sian mak berkerja mati matian untuk kami...tak pernah dgr kata2 merungut keluar dari mulut beliau...dan kami seakan faham andai tudung saji yg diangkat,dibawahnya tak punya apa2,hanyalah sambal belacan dan ikan kering...makan la janji kenyang....aku hidup sekadar apa yg ada...aku bersama kakak ku yg 2tahun bezanya dari umurku,sering kesana kemari...aku panggil beliau k.iti...dari kecik kami mcm belangkas...beliau nie otak geliga sikit beza dgn ku...mungkin allah anugerahkan beliau otak yg sebegitu tuk merubah hidup keluarga kami...mudah2an doa kami setiap hari dimakbulkan allah...

No comments:

Post a Comment