Monday, December 19, 2011

teringat masa dulu.....

  1. teringat masa dulu,aku seorang yg amat mudah mengalah tiap apa yg ku lakukan...nak cerita tak elok pekara dah lepas,tapi mungkin akan menjadi pedoman buat org lain nak menempoh hidup baru,aku mula berkahwin seusia 20 tahun,awal kan...tapi tak per..mungkin dah sampai jodoh tapi aku bertemu jodoh bkan dgn org yg kucintai,tak kenal pon,seusia 18th aku dah mulai bekerja...sebagai pelukis batik...kerja punya kerja...rupa2nya ada ramai yg minat kat aku...almaklum la masa tu comei lote...kecik molek lagi...antara yg dok mengurat aku adalah suami pd 3 anak2 aku EN MOHD ROSLAN...kenapa aku blh terima pinangan dia,sedangkan hati ku begitu kuat dgn cinta org lain...mungkin dah jodoh...aku terima dia bkan kerana aku keciwa..tapi kerana kejujuran dia yg buat aku rasa begitu selamat bila ada disamping dia...pertemuan bermula kat bengkel batik tpat aku bekerja...dia selalu menghantar kain2 kosong yg berkayu2 kat kilang tpt kami melakarkan batik...petang2 bila aku buat overtime,ada ja muka dia...masa tu aku juai mahal lagi,malas dah nak bercinta rasa lelaki ni menyusahkan...takut dikeciwakan lagi...masih aku ingat hubungan kami terjalin waktu tarikh lahir dia...iaitu 16,7.1988..tarikh yg takkan ku lupa sampai bila...hari sabtu..masa tu kami kerja separuh hari,dan baru plak dapat gaji,cadang saja la nak keluar ambil angin dgn kekawan...dan pakat2 dgn 2,3org kawan nak makan K.F.C.tiba la kami ketempat yg dicadangkan iaitu k.f.c pertama komplex...masuk jer terpandang satu mamat nie mcm kenal jer...tengah dok mengurat ada satu awek kat sebelah meja diaorg...pas2 no telepon lagi...bila perhati betul2 rupa2nya kawan tpat aku bekerja...hahahha...mengorat rupanya...yang cik lan nie dok senyum2 tak perasaan kami dok tgk perangai mereka....eeee...gatalnya...bisik aku dalam hati...bila nak pegi basuh tangan aku melalui tpt diorg,yg lain tak perasaan kan kau ...tetiba cik lan nie...ternampak kelibat aku...alamak nampak plak mamat nie...terus aku nampak air muka nya berubah,takut agaknya aku ternampak perbuatan dia dgn kawan2...aku buat tak tau jer...bila selesai makan,cadang nak balik ler...nak bayar rupanya makan kami dah dibayar oleh cik lan tadi...hahahha makan free aku ari tu...best kan kalau hari2......setelah selesai kami makan2 tu,aku dan kawan cadang nak bawak haluan masing...rupa2nya belum kami keluar cik lan tadi dah pon menunggu kat dpan pintu...hissss....apa la pulak mamat nie nak...aku nie bkan biasa sangat sembang dgn org lelaki nie,dulu x lama pon kat 3,4bulan tackle payah nak dapat....dengan senyuman keluar patah perkataan dari mulut dia..."abidah datang jalan2 yer,tau tak ari nie ari ape"eh...eh apa la mamat nie...ari pon tak ingat...slow jer aku jawab..."sabtu"dgn senyuman dia balas...."mmg ler sabtu tapi tau tak hari nie hari lahir lan...makan tadi lan belanja...."alamak...tak tau la plak...sapa tak bagi tau...aku rasa mcm termalu,cepat2 aku senyum...ooohhh...tak tau la plak hari jadi lan...SELAMAT HARI JADI YER,TERIMA KASIH SBB BELANJA SAYA TADI...dgn selamba aku bercakap....hahahha..dah terasa merah kat muka...malu bila ditenung mcm tu,cepat2 aku cakap aku kena balik,takut lambat....aku terus melangkah laju diiringi dgn pandangan seorg jejaka...hihihih...gitu la....langkah rasa dah ketepi ketengah...lama dah tak rasa hati berdegup kencang...bkan apa2 tenungan begitu tajam...macam nak telan...takut,bimbang,mcm2 perasaan yg timbul...SEMENJAK DARI HARI ITU...AKU BERKAWAN JER DGN CIK LAN...hahha kononnya...dia begitu ambil berat...sedangkan aku tak rasa apa2 waktu tu...tak tau kenapa...hati aku rasa kosong...mungkin hati aku masih lagi diletakkan pd org lain...tiba la satu hari dia mengajak aku keluar....sendirian...tak nak lah...malu..tapi bila tgk sikap bersungguh beliau,sian plak...tapi aku bagi syarat dgn dia nak ajak anak saudara aku,yg kebetulan mmg kerja tpt yg sama dgn ku...masih aku ingat kami pergi ke jalan tungku abd rahman menaiki bas mini...aku pesan dan paksa anak buah aku dok kat sebelah jangan pegi mana2 takut tak memasal...hehheee... takut cik lan tu tgu masa jer nak dok sbelah aku...aku tau la tgk gerak laku dia pon dah tau...tapi tah kenapa,tpt yg aku dok sbelah tu org lain,tetiba jer org tu trn...tak sempat nak buat syarat kat anak buah aku...tut...tut alamak dah beralih kat cik lan...huhuhhh...aku diam,dia pon diam...nak cakap apa...tak tau dalam hati ada bom tingal nak meletop ja...takut,risau smua ada....rasa mcma ada sesuatu yg nak dicakapkan kat aku...tgu jer la...tetiba aku dgr satu suara yg perlahan..."bidah jangan la takut..lan tak makan aihhh"lan cuma nak tanya bidah dah ada  buah hati tak..."ehehehhh...tanya buahhati org lak...sahut aku dalam hati...nak cakap rasa bungkam...diam jer la...macam terkedu...dia sambung lagi...'lan cuma nak tanya kalau tak der,blh tak lan nak jadi kawan bidah...lan bkan nak kawan jer tapi mak lan pesan kalau kawan,jangan lama2 terus jer kawin...hahahaha...nak tergelak aku...baru kenal je nak ajak kawin...biar betullll....tak nak la...tapi tak tau dalam hati mcm terasa lain..mcm ada kejujuran.balik tu terus solat istikharah,minta pertunjuk dari allah..tak tahu la 3mlm berturut2 mimpi org yg sama...kulit gelap,tapi muka tak nampak...alamak...lepas beberapa bulan tanpa bagi keputusan,skali lagi aku dilamar...aku dah ketandusan idea...hati masih kat org lama...tanpa khabar berita terputus langsung.kalau balik kpg lalu kat tempat kenangan pasti teringatkan dia..tapi adakah dia mcm tu gak...dkat setahun aku tak dgar khabar dari dia...merajuk betul setelah aku buat keputusan nak ke K.L,nak hubungi masa tu mana ada hp2 nie...hmmm....kat hampir setengah tahun aku gantung persoalan cik lan tu...tapi aku mesti buat keputusaan mkin jodoh aku dah sampai...dgn berat hati aku membuat keputusan...aku suruh cik lan datang jpa dulu kakak dan abg ku di lembah keramat,aku nak jumpakan dgn mereka..alhamdullilah tak sampai seminggu lepas tu,aku dirisik dalam majlis yg begitu sederhana dantak sampai beberapa bulan jer aku dah ditunangkan dgn org yg sama sekali aku tak sangka jodohku...nak jadikan cta aku baru tahu yg bakal suami aku tu mempunyai darah kacukan cina dan bengali.makk aiii...naya le..hehehehe...tapi dah jodoh kan...tanggal 4.11.1989 aku dinikahkan.dan bermula la sejarah aku yg terlalu bnyak aku tempuhi...bnyak pahit dari manisnya...tapi alhamdullilah aku berjaya melaluinya.mungkin dilain ruangan akan ku ceritakan serba sedikit kisah hidupku buat renungan dan pedoman seorg yg bergelar isteri...

1 comment:

  1. cerita ini adalah pengalaman yg bukan nak menjatuhkan aib mana2 pihak tapi adalah sbagai panduan bagi mereka yg nak mulakan hidup....

    ReplyDelete